اسکیما (schema) چیست؟

اسکیما چیست

فرض کنید می‌خواهید از یک دستگاه استفاده کنید و طرز استفاده از آن دستگاه را نمی‌دانید. در این صورت از دفترچه‌ی موجود در کنار آن دستگاه استفاده می‌کنید. اسکیما نیز به موتور‌های جست ‌و‌ جو‌ی گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را راحت‌تر بشناسد. اسکیما یک زبان مشترک بین موتور‌های جست‌ و‌ جو است که با استفاده از آن گوگل به راحتی می‌تواند به صفحات شما و اطلاعات آن‌ها دسترسی پیدا کند.

شما با قرار دادن کد‌های اسکیما در صفحات سایت خود بستری را فراهم می‌کنید تا موتور‌های جست و ‌جو به راحتی و سریع‌تر به اطلاعات و محتوای سایت شما دسترسی پیدا کند و راحت‌تر کلیات سایت شما را درک کند. این کار بر روی سئوی سایت شما نیز تاثیر زیادی دارد. منبع کد‌های اسکیما نیز در سایت schema.org موجود می‌باشد.

انواع اسکیما

اسکیما‌های زیادی وجود دارند که هر کدام کاربرد‌های متفاوتی دارند. ما نیز برخی از انواع اسکیما‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • اسکیمای ویدیو: یکی از مواردی که در سئوی سایت تاثیر زیادی دارد قرار دادن ویدیو در سایت می‌باشد. خواندن و متوجه شدن محتوای ویدیویی برای موتور‌های جست و جو آسان نیست، از این رو اسکیمای ویدیو اهمیت بسیاری دارد. با این کار گوگل به راحتی موضوع ویدیو و محتویات ویدیویی ما را درک می‌کند و می‌تواند ویدیوی ما را در بخش ویدیوی گوگل نیز نمایش دهد.
  • اسکیمای بردکرامب: بردکرامب یا همان Breadcrumbs به مسیر صفحات سایت گفته می‌شود. بردکرامب بیشتر در بالای صفحات سایت قرار می‌گیرند و مسیر‌هایی که طی شده تا به آن صفحه از سایت رسیده شده را نشان می‌دهد. از لحاظ سئو سایت نیز بردکرامب از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو اسکیمای بردکرامب نیز بسیار مهم است و مشخص می‌کند که شما از کدام صفحات رد شده و به صفحه‌ی مورد نظر خود رسیده‌اید.
  • اسکیمای سازمانی: اگر سایت ورزش ۳ را در گوگل سرچ کنید در قسمت بالا سمت چپ اطلاعاتی از جمله تاریخ راه اندازی،‌ اسم مالک، گونه وبلاگ، زبان‌های در دسترس سایت و…. در اختیار شما می‌گذارد. این قسمت به اسکیمای سازمانی شما مربوط است. اسکیمای سازمانی سایت ورزش ۳ نیز به صورت زیر می‌باشد:

<“script type=”application/ld+json>
}
,”/context”: “http://schema.org@”
,”type”: “Organization@”
,”/url”: “http://www.varzesh3.com”
,”logo”: “http://www.varzesh3.com/Static/img/varzesh3-logo-dark.png”
} :”potentialAction”
,”type”: “SearchAction@”
,”{target”: “https://www.varzesh3.com/Search?q={search_term_string”
“query-input”: “required name=search_term_string”
,{
] : “sameAs”
,”https://facebook.com/varzesh3″
,”https://twitter.com/varzesh3″
“https://instagram.com/varzesh3”
[
{</script>

  • اسکیمای سوالات متداول یا همان FAQ: از دیگر مواردی که که در سئو سایت نیز اهمیت زیادی را برخوردار است استفاده از اسکیمای سوالات متداول است. سوالات متداول یا به عبارت ساده تر FAQ همان سوالاتی می‌باشد که در هنگاه جست و جوی سایت مورد نظر زیر لینک سایت می‌آورد. این اسکیما باعث می‌شود تا سایت شما در نتایج گوگل قسمت بیشتری را دربر بگیرد و می‌تواند یکی از دلیل‌های افزایش تعداد کلیک‌های سایت شما باشد.
  • اسکیمای امتیازدهی یا Rating : این نوع از اسکیما بیشتر برای محصولات استفاده می‌شود تا میزان رضایت مردم از محصول مورد نظر را از این طریق به گوگل اطلاع دهیم. این نوع از اسکیما نیز در سئو سایت تاثیر زیادی دارد و گوگل با توجه به رضایت مردم از محصول شما، سایت شما را در رتبه‌های بهتری از نتایج گوگل نشان می‌دهد. برای نمونه سایت کافه بازار نیز از این روش استفاده کرده و برای محصولات خود اسکیمای امتیازدهی قرار داده است.

همچنین ما در طراحی سایت در شهر یزد نیز با استفاده از این کد‌ها سایتی طراحی می‌کنیم تا در نمایش نتایج گوگل به گونه‌ای نمایان باشد که نظر مخاطبان را جلب کند.

تاثیر کد‌های اسکیما بر سئوی سایت

استفاده از کد‌های اسکیما به تنهایی روی سئوی سایت شما تاثیر مستقیم نمی‌گذارد ولی کمک زیادی در سئو سایتتان می‌کند. استفاده از کد‌های اسکیما باعث می‌شود تا سایت شما بیشتر در چشم باشد و نظر مشتری را جذب کند از این رو کلیک سایت شما بیشتر می‌شود و این یکی از عواملی است که می‌تواند روی سئو سایت شما بسیار مفید باشد.

تاثیر کد‌های اسکیما بر سئوی سایت

نوشته‌ها و امتیاز دهی‌های کنار سایت باعث می‌شود تا سایت شما جذابیت بیشتری به دست آورد و نظر مخاطبان را جلب کند از این رو تعداد کلیک شما بیشتر می‌شود و گوگل اهمیت بیشتری به سایت شما می‌دهد و باعث می‌شود تا سایت شما در رتبه‌ی بهتری قرار گیرد. البته یادمان نرود که اسکیما به تنهایی نمی‌تواند سایت شما را به رتبه‌های برتر گوگل بیاورد و فقط با امکاناتی که فراهم می‌کند کمک می‌کند تا سایت شما پیج رنک بهتری کسب کند.

تفاوت اسکیما و ریچ اسنپیت چیست؟

استفاده از ریچ اسنپیت‌ها نیز همانند اسکیما‌ها در تعداد کلیک‌های سایت شما تاثیر به سزایی دارند. شما می‌توانید با اضافه کردن کد‌های ریچ اسنپیت به قسمت html سایت خود از این ابزار بهره برده باشید و باعث می‌شود تا گوگل صفحات سایت شما را راحت‌تر و بهتر درک و تجزیه تحلیل کند. استفاده از ریچ اسنپیت باعث می‌شود تا اطلاعات بیشتری از سایت شما در اختیار مخاطبان قرار گیرد. ریچ اسنپیت‌های سایت شما زمانی در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرند که شما از استاندارد‌های موجود در اسکیما استفاده کرده باشید.

ساختار و کارایی ریچ اسنپیت هم مانند اسکیما است ولی با کمی تفاوت! ریچ اسنپیت بمانند اسکیما اطلاعات اضافی نظیر عکس، موقعیت مکانی، نام نویسنده، امتیاز دهی و… را در اختیار ما می‌گذارد و تاثیر زیادی در دیده شدن سایت ما دارد ولی به نسبت اسکیما محدود‌تر است. به گونه‌ای که شما با استفاده از کد‌های اسکیما گوگل را مجاب می‌کنید تا ریچ اسنپیت سایت شما را نشان دهد اما این اتفاق همیشه رخ نمی‌دهد و گاهی ممکن است گوگل ریچ اسنپیت‌های سایت شما را نشان ندهد.

نمایش ریچ اسنپیت در گوگل پس از استفاده از کد‌های اسکیما، ممکن است چند ماهی طول بکشد.

جمع بندی

ما در این مقاله همه چیز در مورد استفاده از کد‌های اسکیما را به شما توضیح دادیم و دریافتیم که استفاده از کد‌های اسکیما تاثیر زیادی در تعداد کلیک‌های سایت شما دارد و اگر محصولی برای فروش دارید، با استفاده از اضافه کردن کد‌های اسکیما می‌توانید اطلاعات بیشتری را در اختیار مخاطبان قرار دهید و مخاطب مجذوب نوشته‌های شما شود و روی لینک سایت شما کلیک کند.

همچنین استفاده از کد اسکیما باعث می‌شود تا موتورهای جست و جوی گوگل به راحتی و سریع‌تر به اطلاعات سایت شما دسترسی پیدا کنند. کد اسکیما بر روی سئو سایت شما نیز تاثیر دارد و با استفاده از اضافه کردن این کد‌ها سایت شما کلیک خور بیشتری خواهد داشت و از این رو بیشتر مورد توجه گوگل قرار خواهد گرفت و این امر باعث می‌شود تا گوگل سایت شما را در نتایج برتر خود قرار دهد.

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان