الگوریتم دزدان دریایی گوگل چیست؟

الگوریتم دزدان دریایی گوگل چیست و چه کاربردی دارد

یکی از الگوریتم‌هایی که گوگل برای بهبود عملکردش از آن استفاده می‌کند، الگوریتم دزد دریایی می‌باشد. همانطور که می‌دانید دزدان دریایی در دریا‌ها از کشتی‌های دیگر دزدی می‌کنند و لوازم و سوخت دیگر کشتی‌ها را می‌دزدند.

در دنیای وب نیز به همین‌گونه است. افرادی وجود دارند که محتوا‌های دیگران را دزدیده و به نام خودشان منتشر می‌کنند. این کار از نظر گوگل کار کاملا اشتباهی است و گوگل برای حل این مسئله الگوریتمی تولید کرد که جلوی این افراد را بگیرد.

همانقدر که تولید محتوای خوب برای گوگل از اهمیت زیادی برخوردار است، کپی نکردن محتوا از سایت‌های دیگر نیز برای موتور‌های جستجو حائز اهمیت است. از این رو الگوریتم دزدان دریایی برای مقابله با افرادی که محتوا را از سایت‌های دیگر کپی می‌کردند، مورد استفاده موتور‌های جستجوی گوگل قرار گرفت.

 

الگوریتم دزدان دریایی گوگل(الگوریتم Pirate) چیست؟

گوگل الگوریتم‌های فراوانی نظیر، الگوریتم گورخر، الگوریتم موش کور، الگوریتم پاندا، الگوریتم گوگل فرد و… را دارد. این الگوریتم‌ها همگی با هم دست به دست هم می‌دهند تا نمایش نتایج گوگل به بهترین شکل انجام بگیرد و نتایج نشان داده شده کاملا دقیق باشند.

الگوریتم دزد دریایی یا الگوریتم pirate در سال ۲۰۱۲ توسط گوگل معرفی شد. این الگوریتم به منظور جلوگیری از کپی رایت محتوا‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاثیر زیادی در رتبه‌بندی سایت‌ها بر اساس محتوا دارد. این الگوریتم در سال ۲۰۱۴ نیز به روزرسانی شد.

با توجه به این‌که تا قبل از سال ۲۰۱۲ الگوریتمی وجود نداشت تا جلوی کپی رایت محتوا را بگیرد، این امر به تکرر انجام می‌شد. این کار باعث می‌شد تا برخی سایت‌ها از گوگل بخاطر این کار شکایت کنند و گوگل را مقصر بدانند.

به همین منظور در سال ۲۰۱۲ گوگل تصمیم گرفت با استفاده از الگوریتمی جلوی این کار را بگیرد. پس از آن گوگل، سایت‌هایی را که محتوایشان کپی شده از سایت دیگری باشد را به گونه‌ای جریمه می‌کند.

این الگوریتم سایت‌هایی که قبل از سال ۲۰۱۲ اقدام به کپی رایت کرده بودند را یافته و جایگاهشان را تغییر می‌دهد. همچنین سایت‌هایی که به اشتباه مورد غصب گوگل قرار گرفته بودند و جایگاهشان به اشتباه محاسبه شده بود را به جایگاه اصلی خود برمی‌گرداند.

 

الگوریتم دزد دریایی چه نوع محتوایی را از نتایج گوگل حذف می‌کند؟

همانطور که گفته شد الگوریتم pirate به محتوا‌های کپی شده رسیدگی می‌کند. اما منظور از محتوای کپی شده چه نوع محتوایی است؟ منظور از محتوای حذف شده توسط الگوریتم دزد دریایی فقط محتوای متنی نمی‌باشد.

این الگوریتم تمامی محتوا‌های کپی شده را اعم از متن، ویدیو، صوت و تصویر را از نتایج گوگل حذف می‌کند. همچنین اگر همین اتفاق برای سایت شما اتفاق افتاد و فردی محتوای شما را کپی کرده و انتشار داد، می‌توانید از آن شخص شکایت کنید.

 الگوریتم دزدان دریایی تمامی محتوا‌های کپی شده را از نتایج گوگل حذف می‌کند

 

منظور از کپی کردن در الگوریتم دزد دریایی فقط کپی کل محتوای مورد نظر نیست، اگر فقط یک قسمت از محتوا را نیز از جایی کپی کرده باشید نیز، از نتایج گوگل حذف خواهید شد.

یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود گوگل محتوایی را از نتایجش حذف کند، کپی کردن محصولات می‌باشد. به طور مثال می‌توان به سایت‌هایی که محصولات پولی را به صورت رایگان به فروش می‌رسانند نیز اشاره کرد.

وب سایت‌هایی که این کار را انجام می‌دهند حق کپی رایت را انجام نداده‌اند و با برخورد گوگل مواجه خواهند شد. اگر سایتی چنین کاری را انجام دهد، از نتایج گوگل حذف خواهد شد.

برای نمونه نیز می‌توان به سایت p30 دانلود اشاره کرد که با توجه به این که محصولاتی مانند فتوشاپ را که پولی بود و حق کپی رایت از آن وجود نداشت را به صورت رایگان به مردم عرضه می‌کرد. گوگل که بعد‌ها متوجه این کار شد، این سایت را از نتایجش حذف کرد.

مطالب مفید: الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟‌، الگوریتم موبایل گدون گوگل چیست؟

 

مراحل گزارش محتوای دزدیده شده به گوگل

اگر خواستید دزدیده شدن محتوایی را به گوگل اطلاع دهید، با DMCA این کار به راحتی صورت می‌گیرد. برای اینکار ابتدا وارد سرویس DMCA گوگل شوید سپس مشخصاتتان را به زبان انگلیسی بنویسید. دقت کنید که همه‌ی نوشته‌های شما باید به زبان انگلیسی باشد.

در قسمت توضیحات، همه‌ی توضیحات مربوط به محتوای کپی شده را نوشته و دلایل این که ادعا می‌کنید محتوا و سایت برای شماست را ذکر کنید.

بعد از انجام این کار، آدرس یا همان URL صفحه‌ای از سایتتان که فرد دیگری از محتوای آن کپی کرده است را در قسمت مشخص شده بنویسید و URL صفحه‌ی سایتی که کپی کرده است را هم در قسمت مشخص شده بنویسید. در آخر دکمه ارسال را بزنید.

تیکت شما به دست گوگل خواهد رسید و مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر همه‌ی نکاتی که در مورد مراحل ارسال گفته شد رعایت شود و اگر واقعا سایتی محتوای شما را کپی کرده باشد از نتایج گوگل حذف خواهد شد.

 

سرویس DMCA گوگل

DMCA یا Digital Millennium Copyright Act به معنی قانون کپی رایت شناخته شده است. این قانون توسط کنگره آمریکا، در سال ۱۹۹۸ و در کشور ایالات متحده آمریکا تصویب شده است. سرویس DMCA به عنوان یک مهر حفاظتی به حساب می‌آید که برای جلوگیری از دزدیده شدن محتوا‌ها استفاده می‌شود.

سرویس DMCA گوگل

 

از بزرگ‌ترین مزیتی که این سرویس دارد می‌توان به این مورد اشاره کرد که، اگر فردی محتوای شما را کپی کرده باشد به راحتی و با استفاده از این سرویس می‌توانید به گوگل درخواست دهید تا صفحه مورد نظر را از نتایج گوگل حذف کند.

به طور کلی می‌توان گفت سرویس DMCA تعیین می‌کند کدام سایت در نتاج گوگل نشان داده شوند و کدام سایت‌ها از این نتایج حذف شوند.

 

چگونه با کپی کردن محتوا مقابله کنیم؟

در قدم اول نوشتن محتوا باید تلاش کنیم تا محتوای بی‌نقص و کاملی را بنویسیم. یکی از مواردی که در این مواقع برای محتوا‌ها رخ می‌دهد این است که، با توجه به زیبایی محتوای ما، درصد کپی رایت از محتوای ما بسیار بالا می‌رود. حال سوال اینجاست که چگونه می‌شود با این کار مقابله کرد؟

یکی از عواملی که در بیشتر سایت‌ها مورد هدف کپی کردن قرار می‌گیرد تصاویر سایت‌هاست. برای مقابله با این کار بهترین و راحت‌ترین روش، قرار دادن لوگو و یا نوشته‌ای روی عکس است تا دیگر نتوان از آن عکس در جای دیگری استفاده کرد.

با لوگو یا نوشته‌ای که روی عکستان می‌گذارید، دیگر کسی عکس مورد نظر شما را کپی نمی‌کند. پس یکی از روش‌های مقابله گذاشتن لوگو روی تصاویر است.

روش دوم که بسیار مهم است، انتشار دادن محتوا در شبکه‌های اجتماعی است. این کار باعث می‌شود تا سریع‌تر از ایندکس گوگل خارج شود و گوگل سایت شما را به سرعت ایندکس کند.

با این کار گوگل می‌فهمد که محتوای سایت شما جدید است و پس آن هر محتوایی که از محتوای شما کپی کرده باشد را بی ارزش می‌داند و در نتایجش قرار نمی‌دهد.

یکی دیگر از روش‌های کار آمد برای مقابله با کپی کردن محتوا‌ها ایندکس سریع و دستی محتواست. با استفاده از گوگل سرچ کنسول، کار ایندکس را به صورت دستی انجام دهید تا گوگل سریعا محتوای جدید شما را ایندکس کند.

برای این کار کافیست URL صفحه مورد نظرتان را در قسمت URL Inspection نوشته و دکمه ENTER را بزنید و کمی صبر کنید. پس از پایان روی دکمه‌ی Request Indexing کلیک کنید تا گوگل در اسرع وقت صفحه مورد نظر شما را بررسی کرده و در نتایجش نشان دهد.

 

جمع بندی

در این مقاله یکی از چندین الگوریتم گوگل را به شما توضیح دادیم و فهمیدیم که الگوریتم دزدان دریایی باعث می‌شوند تا سایت‌هایی که محتوایی را از سایت دیگری کپی می‌کنند، جایی در نتایج گوگل نداشته باشند.

همچنین توضیح دادیم که محتوای مورد نظرتان را به چه شیوه‌ای بنویسید تا از فیلتر گوگل رد شوید و توسط دزدان دریایی از نتایج حذف نشوید. باری این کار کافیست که محتوا را با دانسته‌های خودتان بنویسید و سعی نکنید از جایی چیزی را کپی کنید.

با توجه به این که سرقت محتوا در سال‌های اخیر بسیار زیاد شده است، شما با استفاده از سرویس DMCA می‌توانید این کار را به گوگل اطلاع دهید تا سایتی که حق کپی رایت را رعایت نکرده است از نتایج گوگل حذف شود.

و در آخر سه راه برای مقابله با کپی شدن محتوایتان توسط سایت‌های دیگر به شما گفته شد. شما با رعایت همه‌ی این موارد گفته شده، می‌توانید محتوایی منحصر به فردی را بنویسید و در نتایج برتر گوگل قرار بگیرید.

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان