الگوریتم موبایل گدون گوگل چیست؟

الگوریتم موبایل گدون گوگل چیست

الگوریتم موبایل گدون نامی است که برای یکی از به روز‌رسانی‌های الگوریتم موتور جستجوی گوگل ابداع شده‌است. الگوریتم موبایل گدون گوگل در سال ۲۰۱۴ ایجاد و در ۲۱ آوریل ۲۰۱۵ منتشر شد. این الگوریتم یکی از معروف‌ترین الگوریتم‌های گوگل است که با انتشارش تغییرات زیادی را در نتایج گوگل ایجاد کرد.

هدف از ایجاد الگوریتم گوگل موبایل گدون اولویت دادن به سایت‌هایی بود که با گوشی‌ها و سایر دستگاه‌ها نیز سازگار بودند. بعد از الگوریتم گورخر، الگوریتم دزدان دریایی، الگوریتم فرد گوگل، الگوریتم موش کور و الگوریتم کبوتر، حال نوبت معرفی یکی از معروف‌ترین الگوریتم‌های گوگل است.

در این مقاله قصد داریم الگوریتم mobilegeddon را به شما توضیح دهیم و تمامی نکته‌هایی که در مورد این الگوریتم وجود دارد را برایتان شرح دهیم.

 

الگوریتم موبایل گدون

الگوریتم موبایل گدون نامی است که برای یکی از الگوریتم‌های گوگل انتخاب شده‌است. البته این الگوریتم با نام‌های mobilepocalyse ،mopocalypse و mobocalypse  نیز شناخته می‌شود. اصطلاح mobilegeddon برای اولین بار توسط چاک پرایس استفاده شده و پس از آن توسعه دهندگان وب نیز از این اسم به عنوان یکی از الگوریتم‌های گوگل استفاده کرده‌اند.

این الگوریتم تحول زیادی را در نتایج گوگل ایجاد کرد و سایت‌هایی که برای سایر دستگاه‌ها مناسب نبودند از این الگوریتم لطمه خوردند. البته منظور از سایر دستگاه‌ها تبلت، گوشی، آی پد و.. است. نا‌گفته نماند این الگوریتم تاثیری برای رایانه‌های رومیزی یا لپ تاپ ندارد. الگوریتم موبایل گدون گوگل اولین الگوریتمی بود که برای استفاده موبایل‌ها از اینترنت ایجاد شد.

الگوریتم موبایل گدون فقط بر جستجو در دستگاه‌های تلفن تاثیر دارد و بر دیگر دستگاه‌ها بی تاثیر است. از این رو با به روی کار آمدن این الگوریتم، صفحات mobile friendly یا به عبارت ساده‌تر، صفحاتی که مناسب و سازگار با تلفن‌های همراه بودند، به رتبه‌های بهتری در گوگل آمدند و صفحاتی که mobile friendly نبودند به رتبه‌های پایین‌تری در گوگل انتقال یافتند.

الگوریتم موبایل گدون گوگل چه تاثیری بر نتایج گوگل گذاشت؟

همانطور که گفتیم، بعد از انتشار به روز‌رسانی گوگل که موبایل گدون نام داشت، تغییرات زیادی در نتایج نمایش داده شده‌ی گوگل ایجاد شد. بعد از ایجاد این الگوریتم سایت‌هایی که ریسپانسیو نبودن بزرگترین لطمه را خوردند. با توجه به این که الگوریتم موبایل گدون گوگل تاکید زیادی بر ریسپانسیو بودن سایت دارد، سایت‌هایی که ریسپانسیو نبودند از نتایج گوگل حذف شدند.

 

بعد از حذف برخی از سایت‌ها جا برای سایت‌هایی که ریسپانسیو بودند باز شد. از این رو سایت‌هایی که به صورت ریسپانسیو طراحی شده بودند، به جایگاه بهتری در گوگل آمدند و بیشترین سود را از این الگوریتم بردند. اگر بخواهیم به طور کلی تاثیر الگوریتم موبایل گدون بر نتایج گوگل را بگوییم، می‌توان گفت سایت‌ موبایل فرندلی به رتبه‌های برتر گوگل آمدند و سایت‌هایی که ریسپانسیو نبودند، به رتبه‌های پایین‌تر گوگل رفته و یا از نتایج حذف شدند.

مطالعه بیشتر: سئو تکنیکال چیست؟

 

چگونه از فیلتر الگوریتم موبایل گدون رد شویم؟

برای رهایی از دست الگوریتم موبایل گدون باید برخی اصول را رعایت کنیم. برخی از نکاتی که باید رعایت شوند عبارتند از:

  • اولین و مهم‌ترین قدم طراحی ریسپانسیو سایت است. سایت باید واکنشگرا طراحی شود.
  • تمامی صفحات در گوشی و یا دستگاه‌های دیگر خوانا و واضح باشند.
  • دسترسی به بخش‌های مختلف سایت در تلفن‌های همراه بسیار آسان و راحت باشد.
  • نوشته‌ها و عکس‌های استفاده شده در سایت برای گوشی نیز واضح باشند.
  • اجازه دهید ربات‌های گوگل به راحتی به فایل‌های css و js دسترسی پیدا کنند.
  • به جای استفاده از نسخه موبایل سایت خود، سایتتان را به گونه‌ای طراحی کنید که با موبایل‌ها نیز سازگار باشد.
  • تمامی خدماتی که در حالت کامپیوتر وجود دارد، در حالت گوشی نیز باید موجود باشد.
  • نیازی به استفاده از ابزار‌هایی که برای گوشی‌ها کاربردی ندارد نیست.

اگر این نکته‌ها را رعایت کنید، گوگل کاری با سایت شما نخواهد داشت و دیگر نگرانی‌ای برای حذف توسط الگوریتم موبایل گدون گوگل نخواهد بود.

 

چگونه سایت mobile friendly طراحی کنیم؟

برای طراحی سایت موبایل فرندلی سه روش وجود دارد. اولین روش استفاده از bootstrap برای طراحی سایت ریسپانسیو است. با استفاده از این افزونه به راحتی می‌شود سایت موبایل فرندلی طراحی کرد. بوت استرپ هر صفحه را به ۱۲ قسمت تقسیم می‌کند و این مار باعث می‌شود اگر فردی با دستگاه دیگری وارد سایت شود، این ۱۲ قسمت به قسمت‌های کوچکتر و یا بزرگتر تقسیم می‌شوند تا سایت برای دیگر دستگاه‌ها نیز متناسب باشد

روش دوم استفاده از زیر دامنه است. اگر به با گوشی وارد سایت فیسبوک شوید، می‌بینید که آدرس سایت به شکل m.facebook.com نوشته شده است. .m‌ همان زیر دامنه است که راه دوم برای طراحی سایت ریسپانسیو و موبایل فرندلی است. این سایت‌ها نیز از بوت استرپ برای ریسپانسیو کردن صفحات استفاده می‌کنند، با این تفاوت که آدرس این نوع سایت‌ها در گوشی و لپ تاپ متفاوت است.

روش سومی که روشی حرفه‌ای به حساب می‌آید، طراحی سایت داینامیک سروینگ است. در طراحی این نوع سایت‌ها، آدرس سایت در گوشی و لپ تاپ یکسان است و فقط کد‌های html برای حالت موبایل بهینه می‌شود. همه‌ی این روش‌ها را گفتیم تا بتوانید سایتی ریسپانسیو طراحی کرده و از جریمه شدن توسط الگوریتم موبایل گدون گوگل در امان باشید.

 

چک کردن mobile friendly بودن سایت

یک روش جامع برای چک کردن ریسپانسیو بودن سایت وجود دارد که آن هم استفاده از سایت  https://search.google.com/test/mobile-friendly است. برای این کار کافیست وارد سایت گفته شده شوید و سپس لینک صفحه و یا سایتی که می‌خواهید را در آن وارد کنید.

چک کردن mobile friendly بودن سایت

بعد از این کار، سایت شروع به آنالیز کردن صفحه شما می‌کند و در نهایت جوابی به شما نمایش می‌دهد. پاسخ نمایش داده‌شده دو حالت دارد، یا سایت شما سازگار با موبایل خواهد بود و یا سایتتان دارای مشکلاتی خواهد‌بود که باید آن‌ها را رعایت کنید که سایتتان با گوشی‌ها سازگار شود.

 

تاثیر الگوریتم موبایل گدون گوگل بر سئوی سایت

همانطور که می‌دانید ریسپانسیو بودن سایت تاثیر به سزایی بر سئو سایت دارد. از این رو الگوریتم موبایل گدون نیز بر ریسپانسیو بودن سایت رسیدگی می‌کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، اگر سایتی بر اساس الگوریتم موبایل گدون گوگل طراحی شده باشد و همه‌ی اصول این الگوریتم را رعایت کند، سئو سایت خوبی نیز خواهد داشت و بالعکس.

 

جمع بندی

اگر این مقاله را مطالعه کرده باشید، قطعا متوجه شدید که الگوریتم موبایل گدون گوگل یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌ها است که تاثیر بسیار زیادی بر سئوی سایت دارد. با توجه به این که امروزه بالای ۸۰% از مردم از اینترنت استفاده می‌کنند و بالای ۵۵% از موبایل برای جستجوی موارد مورد نیاز خود استفاده می‌کنند، می‌توان به اهمیت ریسپانسیو بودن سایت پی برد.

هدف اصلی الگوریتم موبایل گدون نیز این است که سایت‌هایی که ریسپانسیو نیستند را از نتایجش حذف کند تا کاربرانی که از گوشی استفاده می‌کنند را هم راضی نگه دارد. از این رو می‌توان به اهمیت ریسپانسیو بودن سایت پی برد. روش‌های زیادی برای طراحی سایت واکنشگرا وجود دارد که به سه مورد از آن‌ها اشاره کردیم. استفاده از این سه روش باعث می‌شود سایت شما ریسپانسیو طراحی شود و به راحتی بتوانید از فیلتری که الگوریتم موبایل گدون برای سایت‌ها قرار داده‌است رد شوید.

و در آخر می‌توان گفت که همه‌ی الگوریتم‌های گوگل، به منظور بهبود عملکرد موتور جستجوی گوگل ایجاد شده‌اند و رعایت همه‌ی این الگوریتم‌ها باعث می‌شود سایت شما رتبه‌ی بهتری در گوگل داشته باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان