سئو ویدیو چیست؟

سئو ویدیو چیست

امروزه یکی از مهمترین ابزار‌ها برای بازاریابی محتوا استفاده از ویدیو می‌باشد. گوگل در چند سال اخیر حساب ویژه‌ای روی ویدیو‌ها باز کرده و اهمیت زیادی برای آن‌ها قائل است.

در طراحی سایت نیز این موضوع اهمیت خود را نشان داده است. اگر هنوز از محتوای ویدیویی در سایت خود استفاده نکرده‌اید، چند قدمی از رقیبان خود عقب هستید.

هر سایتی که از محتوای ویدیویی در سایت خود استفاده کرده جایگاه بهتری به نسبت رقیبان خود گرفته است و این یکی از راه‌هایی است که با رعایت آن می‌توانید برندسازی را برای خود انجام دهید.

البته هر ویدیویی در جایگاه مناسب قرار نمی‌گیرد و برای دیده شدن ویدیوی شما در یوتیوب و یا آپارات باید سئوی ویدیوی خود را نیز شروع کنید. ما در این مقاله هر آنچه باید درباره سئوی ویدیو بدانید را به شما آموزش می‌دهیم تا سایتتان بتواند پیج رنک خوب و بالایی دریافت کند.

 

سئو ویدیو چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که می‌دانید سئو به معنی بهینه سازی است. حال سئو ویدیو نیز به بهینه سازی ویدیو برای موتور‌های جست و جو گفته می‌شود. هرگونه سئویی در سایت باعث می‌شود سایت شما در جایگاه بهتری قرار گیرد.

از این رو سئوی ویدیو نیز از این قضیه مستثنا نیست. با سئو‌ی ویدیو می‌توانید ویدیوی خود را به رتبه‌های برتر گوگل بیاورید. در سئو ویدیویی محتوای ما ایندکس شده سپس در رتبه بندی گوگل قرار می‌گیرد و در جست و جوی گوگل نمایش داده می‌شود.

همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، یکی از کاربرد‌های استفاده از محتوای ویدیویی و سئو‌ی آن برندسازی است. هر چه ویدیوی شما جذاب‌تر باشد کمک زیادی در این کار به شما می‌کند.

علاوه بر این‌ها، فیلم و ویدیو هر چه جذاب‌تر باشد، مخاطب بیشتر به آن ویدیو توجه می‌کند و تا آخر به نگاه کردن به ویدیو می‌پردازد.  این کار باعث می‌شود تا کاربر به مدت بیشتری در سایت ما بماند (time on page) و این عمل در سئو تاثیر زیادی دارد.

 

اهمیت و مزایای سئو ویدیو

در چند سال اخیر گوگل علاوه بر عکس‌ها و محتوا‌های نوشتاری به ویدیو‌ها نیز اهمیت زیادی داده است و می‌تواند آن‌ها را شناسایی و بررسی کند. ما با نوشتن کد اسکیمای اختصاصی ویدیوی مورد نظر کار را برای موتور‌های جست و جو راحت تر می‌کنیم و محتوای ویدیوی ما توسط این کد برای موتور‌های جست و جو قابل تشخیص می‌شوند. در نتیجه قرار دادن ویدیو در سایت می‌تواند سایت شما را از نظر موتور‌های جست و جوی گوگل بسیار ارزشمند کند.

۸۲ درصد ترافیک کل اینترنت را ویدیو‌ها تشکیل می‌دهند و تخمین زده می‌شود با گذشت چند سال، ویدیو‌ها بالای ۹۰٪ ترافیک اینترنت را تشکیل بدهند. امروزه بیشتر کاربرانی که از اینترنت استفاده می‌کنند به محتوا‌هایی که فیلم دارند وقت بیشتری می‌گذارند و تولید محتوا‌های ویدیویی یکی از کار‌هاییست که بیشتر طراحان سایت برای بهتر شدن سایت خود انجام می‌دهند.

همچنین در این سال‌ها هزینه‌های زیادی برای تولید فیلم و انیمیشین شده است که اهمیت زیاد قرار دادن ویدیو در صفحات را نشان می‌دهد. اگر محتوای ۲ سایت تقریبا در یک حد باشند، گوگل سایتی که از محتوای ویدیویی استفاده کرده است را در نتایج بالاتر از آن یکی سایت نشان می‌دهد.

اهمیت و مزایای سئو ویدیو

 

محل بارگذاری ویدیو در سایت و تاثیر آن در سئو سایت

برای بارگذاری ویدیو در دو مکان وجود دارد که هر دو آن‌ها به شما توصیه می‌شود و با توجه به نیاز و شرایط شما می‌تتوانید از هر یک استفاده کنید. در ادامه به این دو محل می‌پردازیم:

  1. یوتیوب: یکی از محل‌های بارگذاری فیلم که امروزه بیشتر مردم از آن محل‌ها استفاده می‌کنند، یوتیوب و آپارات می‌باشد. یوتیوب دارای الکسای ۲ جهان است. این به این معنی است که بعد از گوگل یوتیوب حرف اول را میزند. بهترین گزینه برای آپلود فیلم یوتیوب می‌باشد. با بارگذاری ویدیو در یوتیوب یک کد به شما داده می‌شود که با قرار دادن این کد در سایتتان ویدیو‌ی شما در سایتتان نیز نمایش داده خواهد شد.
  2. آپارات: از دیگر محل‌هایی که برای آپلود فیلم استفاده می‌شود آپارات است. آپارات یکی از پربیننده‌ترین سایت‌های ایران است و الکسای ۲ ایران را در اختیار دارد. این سایت بعد از گوگل پر بازدید‌ترین سایت موجود در ایران است. این دلیل باعث شده است تا اهمیت آپلود فیلم در این سایت بیشتر به چشم بیاید. این سایت نیز به مانند یوتیوب یک کد اختصاصی به شما می‌دهد که با قرار دادن آن کد می توانید ویدیو‌ی خود را در سایتتان نیز بارگذاری کنید.
  3. سرور‌های سایت خود: یکی دیگر از روش‌های آپلود فیلم، بارگذاری آن در سایت خود است. این حالت نیز جزو حالت‌هایی است که افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. در این روش فیلم را مستقیما و بدون واسطه در سایت خودتان آپلود می‌کنید و کاربر با مراجعه به سایت شما می‌تواند به ویدیو دسترسی پیدا کند.

 

ویدیو‌ها را در سایت خودمان بارگذاری کنیم یا آپارات؟

آپارات سایتی است که فقط به محتوا‌های ویدیویی پرداخته است. از این رو یکی از بهترین محل‌ها برای بارگذاری ویدیو به حساب می‌آید. در بارگذاری فیلم در سایت آپارات علاوه بر اینکه ویدیوی شما در سایتتان نمایش داده می‌شود، یک بستری نیز در آپارات فراهم می‌شود تا ویدیو و محتوای شما در آنجا نمایش داده شود.

همچنین آپلود کردن ویدیو در آپارات از لحاظ دیده شدن در نتایج گوگل نیز برای شما بهتر است. اگر ویدیوی مورد نظر خود را در آپارات قرار دهید، هم فردی که مستقیما ویدیوی شما را جست و جو می‌کند به آن ویدیو دسترسی پیدا می‌کند و هم ویدیوی شما در نتایج ویدیو‌های مشابه نمایش داده می‌شود. این قضیه باعث می‌شود درصد دیده شدن ویدیوی شما بالاتر برود.

از این رو می‌توان نتیجه گرفت که بارگذاری ویدیو در آپارات بهتر از این است که در فقط در سایت خودمان بارگذاری کنیم. این کار باعث می‌شود ویدیو و محتوای ما سریع‌تر به رتبه‌های برتر گوگل برسند.

 

نکات مهم در سئو ویدیو در آپارات

در بارگذاری و سئوی ویدیو در آپارات باید به برخی نکات توجه داشته باشیم و رعایت کردن این نکات تاثیر زیادی در سئوی ویدیوی ما دارد. برخی از این نکته ها عبارتند از‌:

    • اولین نکته‌ای که در سئو ویدیو در سایت آپارات باید به آن دقت ویژه‌ای کرد اسم و تصویر شاخص ویدیوی مربوطه می‌باشد. باید در انتخاب اسم دقت کافی را داشته باشیم و یک اسم مرتبط برای ویدیو انتخاب کنیم. همچنین تصویر شاخص نیز اولین قسمتی از ویدیو است که به چشم کاربر می‌خورد. درنتیجه تصویر شاخص نیز اهمیت زیادی در دیده شدن ویدیو دارد.
    • ویدیو را در دسته بندی مربوط به خود قرار دهید و مرتبط‌تریندسته را برای اینکار انتخاب کنید.
    • توضیحات ویدیو بخش بسیار مهمی است. در نوشتن توضیحات ویدیو بسیار وسواس داشته باشید. این بخش نیز جزو مهم‌ترین بخش‌هاست و لینک و محتوای مورد نظر در این بخش قرار می‌گیرد
    • هر چه کامنت و نظرات کاربران زیر ویدیو بیشتر باشد سئوی ویدیو‌های شما بهتر خواهد شد. به همین دلیل سعی کنید به همه‌ی نظرات کاربران پاسخ مناسب دهید.
    • با توجه به اینکه کپی رایت به صورت رایج در حال رخ دادن است، روی ویدیوی خود دامنه‌ی سایت و یا لوگوی خودتان را قرار دهید تا هر کس نتواند ویدیوی شما را به اسم خودش انتشار دهد.

نکات مهم در سئو ویدیو در آپارات

 

چگونه ویدیو‌ها را سئو کنیم؟

اولین قدم در سئوی ویدیو‌ها انتخاب عنوان جذاب و کاربرپسند است. عنوان ویدیو باید به گونه‌ای انتخاب شود که کاربر را به خود جذب کند. در قدم بعدی یک تصویر جذاب انتخاب کنید تا کاربر در اولین برخورد روی فیلم شما کلیک کند.

تایم فیلم نیز اهمیت زیادی در دیده شدنش دارد. بیشتر کاربران علاقه‌ی زیادی به دیدن فیلم‌های بسیار طولانی ندارند. در نتیجه از فیلم‌هایی با تایم ما بین ۳۰ ثانیه الی ۲ دقیقه استفاده کنید.

سپس حجم فیلم خود را کم کنید. این کار را به گونه‌ای انجام دهید که تاثیری روی کیفیت ویدیوی شما نگذارد. برای این کار می‌توانید از سایت videosmaller نیز استفاده کنید.

صدای ویدیو نیز بسیار مهم است. اگر می‌خواهید از یک آهنگ بی کلام استفاده کنید سعی کنید آهنگی را پیدا کنید که به دل کاربر بنشیند و به گونه‌ای بیننده را جذب خود بکند.

توضیح مختصری را ضمیمه‌ی ویدیو بکنید تا موتور‌های جست و جو به راحتی بتوانند محتوای ویدیو‌ی شما را در کنند. در قسمت آخر همانطور که گفته شد کد اسکیمای ویدیو را وارد کنید تا درک ویدیو برای موتور‌های جست و جو راحت‌تر و سریع‌تر انجام بگیرد.

 

جمع بندی

همانطور که در این مقاله گفته شد، سئوی ویدیو اهمیت زیادی در جایگاه شما در نتایج گوگل دارد. استفاده از ویدیو می‌تواند سایت شما را یک قدم از رقیبانتان جلو بیاندازد. اگر می‌خواهید برند شوید حتما از محتوای ویدیویی استفاده کنید. نکات زیادی در مورد سئوی ویدیو به شما گفته شد که با رعایت همه‌ی این نکته‌ها ویدیو‌ی شما در نتایج برتر گوگل نمایان خواهد شد.

با توجه به این نکات در این مقاله متوجه شدیم که بارگذاری فیلم در آپارات تاثیر زیادی در دیده شدن ویدیو‌ی ما دارد پس از این قضیه غافل نشوید. با در نظر گرفتن این نکته که گوگل روز به روز پیشرفت می‌کند و می‌تواند محتوای ویدیویی شما را تشخیص دهد، می‌توان نتیجه گرفت که چند سال بعد محتوای ویدیویی ارزش سایت‌ها را تعیین خواهد کرد پس از همین الان شروع کنید تا زود‌تر به رنک اول گوگل برسید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان